Kierowcy, którzy zmienili ubezpieczyciela, czêsto wpadaj± w pu³apkê podwójnego OC komunikacyjnego – pomimo tego, ¿e op³acili sk³adkê za now± polisê, pieniêdzy domaga siê od nich tak¿e poprzedni ubezpieczyciel. Czy mo¿na wybrn±æ z tego k³opotu bez konieczno¶ci op³acania podwójnej sk³adki ubezpieczenia OC?
Je¶li polisa OC „automatycznie” siê przed³u¿y³a, mo¿emy z³o¿yæ do ubezpieczyciela podanie o rozwi±zanie umowy na mocy porozumienia stron. Jednak¿e ustawa o obowi±zkowym OC komunikacyjnym nie nak³ada na firmy ubezpieczeniowe obowi±zku rozwi±zania umowy „drugiego” OC – towarzystwa nie musz± wiêc uwzglêdniæ roszczeñ klientów.
W praktyce zasady postêpowania w takich przypadkach s± bardzo czêsto niekorzystne dla klienta.
Wiêkszo¶æ towarzystw interpretuje tre¶æ ustawy bardzo restrykcyjnie. Oto wypowiedzi ubezpieczycieli:
-
PZU: W razie podwójnego ubezpieczenia ka¿demu ubezpieczycielowi przys³uguje roszczenie o sk³adkê za ubezpieczenie.
-
Hestia: Je¿eli umowa "automatycznie przed³u¿y³a siê", to nie wyra¿amy zgody na jej rozwi±zanie za porozumieniem stron.
-
Link4: Je¶li klient zapomni o wypowiedzeniu i jednocze¶nie wykupi kolejn± polisê OC w nowym towarzystwie, bêdzie mia³ - z mocy ustawy - dwie polisy. Zgodnie z prawem, ¿adnej z nich nie mo¿e rozwi±zaæ przed koñcem okresu, na jaki zosta³a zawarta.
-
Allianz: Standardowo zachowujemy siê jak wiêkszo¶æ towarzystw na rynku polskim, czyli nie rozwi±zujemy umowy OC. Jedyny wyj±tek od tej regu³y stanowi rozwi±zanie umowy dokonane wskutek decyzji biznesowej.
Jak sprecyzowaæ „wyj±tkow± sytuacjê”?
Wielu ubezpieczycieli unika udzielenia wprost odpowiedzi na pytanie o
realn± mo¿liwo¶æ rozwi±zania umowy na mocy porozumienia stron w przypadku automatycznego przed³u¿enia siê polisy.
Jednocze¶nie firmy ubezpieczeniowe staraj± siê za³agodziæ nieco swój wizerunek, zapewniaj±c, ¿e ka¿da z³o¿ona przez klienta reklamacja jest
rozpatrywana indywidualnie.