Eco driving to trend zdobywaj±cy coraz szersz± popularno¶æ, którego za³o¿eniem jest poruszanie siê pojazdem w taki sposób, aby zminimalizowaæ zu¿ycie paliwa. Na czym w praktyce polega taka jazda? Jakie s± jej zasady? Czy warto i jak je wprowadziæ w ¿ycie?
Eco driving w praktyce
Jedn± z najwa¿niejszych zasad eco drivingu jest utrzymywanie sta³ych obrotów w przedziale 2000-3000 na min. Wymaga to umiejêtnego operowania skrzyni± biegów, tak aby odpowiednio szybko prze³±czyæ bieg na wy¿szy, unikaj±c wchodzenia silnikiem na obroty przekraczaj±ce 3000 na min. Nale¿y zatem wystrzegaæ siê ostrego hamowania i nag³ego, b³yskawicznego przyspieszana, a zarazem utrzymywaæ sta³e tempo i maksymaln± p³ynno¶æ jazdy.
Konieczno¶æ wystrzegania siê „rwanej” jazdy powoduje, ¿e kierowca musi przewidywaæ, a co za tym idzie, dok³adnie obserwowaæ to, co siê dzieje na drodze. Wa¿ne jest, aby mieæ du¿o czasu na reakcjê, ¿eby np. w porê zacz±æ hamowanie silnikiem zamiast peda³em hamulca. W³a¶nie hamowanie silnikiem jest kolejn± zasad±, któr± nale¿y przyswoiæ, poruszaj±c siê zgodnie z za³o¿eniami eco drivingu. Co interesuj±ce, w niektórych zachodnich krajach kierowca mo¿e zgodziæ siê na bycie monitorowanym podczas jazdy, aby w „nagrodê” za jej ekonomiczno¶æ otrzymaæ tañsze
ubezpieczenie OC pojazdu.
Nie tylko jazda, czyli co jeszcze wp³ywa na poziom spalania paliwa
Stosowanie siê do zasad eco drivingu jest wa¿ne i mo¿e wp³yn±æ na widoczne obni¿enie poziomu spalania paliwa, jednak wp³yw na ten parametr maj± równie¿ inne czynniki, niezwi±zane ¶ci¶le z sam± jazd±. Jakie? Opisujemy je poni¿ej.
Opony
Czy wiesz, ¿e opony o zbyt niskim poziomie ci¶nienia oraz du¿ym oporze t³oczenia, które s± zaliczane do klasy C, mog± przyczyniæ siê do wiêkszego spalania? Dlatego warto ich unikaæ i siêgaæ po modele z kategorii A lub B.
Stan techniczny uk³ad i podzespo³ów
Gdy zauwa¿asz, ¿e Twój samochód zaczyna spalaæ wiêcej paliwa, ni¿ powinien i ni¿ by³o to wcze¶niej, powodem mog± byæ ró¿nego rodzaju awarie uk³adów i poszczególnych podzespo³ów. Przyczyn podwy¿szonego spalania mo¿e byæ wiele, pocz±wszy od zapchanego filtra powietrza, poprzez zepsute wtryskiwacze, skoñczywszy na pêkniêtym wydechu.
Pokonywany dystans
Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, jednak gdy pokonujesz niedogrzanym autem niewielki dystans, np. 1-2 km, spalanie bêdzie znacznie wy¿sze, ni¿ gdyby pokonany dystans wyniós³ np. 10 km albo wiêcej. Dzieje siê tak, poniewa¿ auto na zimnym silniku pracuje w sposób mniej wydajny ni¿ rozgrzany. W miarê mo¿liwo¶ci na krótkich dystans warto zatem przesi±¶æ siê na rower, komunikacjê miejsk± czy skorzystaæ z w³asnych nóg. Przebieg pojazdu podczas wyliczenia sk³adki ubezpieczeniowej uwzglêdnia te¿
kalkulator OC, którym mo¿na porównaæ oferty polis i znale¼æ najtañsz±.
Jako¶æ paliwa
Innym czynnikiem mog±cym podwy¿szaæ lub obni¿aæ poziom spalanego paliwa jest jego jako¶æ. Je¿eli tankujesz dobr± benzynê czy olej napêdowy o dobrych parametrach na markowych stacjach, mo¿esz oczekiwaæ oszczêdniejszej jazdy, ni¿ wlewaj±c do baku znacznie tañsze paliw o nieznanym pochodzeniu.
Nierozwa¿ne u¿ywanie klimatyzacji
Unikaj w³±czania klimatyzacji od razu po wej¶ciu do rozgrzanego auta. Zamiast tego przed wej¶ciem na chwilê otwórz okna, aby wnêtrze siê przewietrzy³o. Dopiero wtedy mo¿na uruchomiæ ch³odzenie, ale nie w maksymalnym zakresie – lepiej zacz±æ od mniejszych poziomów, bo generowanie du¿ych ilo¶ci bardzo zimnego powietrza w mocno nagrzanym od s³oñca samochodzie poch³ania mnóstwo energii, czyli paliwa.